-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا همة دستورات پيامبر اكرم (ص) را بايد اطاعت كرد؟
امر به اطاعت رسول خدا (ص) همانگونه كه در قرآن مجيد آمده است مطلق است، يعني بايستي از همة دستورات پيامبر اعظم پيروي نمود ـ
«وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذوهُ وَمَانَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» الحشر/7. [و آنچه را كه پيامبر براي شما آورده است بگيريد و از آنچه كه شما را نهي كرده است، خودداري نماييد].
«أَطيِعُوا اللهَ وَأَطيِعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِمِنْكُمْ» النساء/59. [اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول و صاحبان امر از شما را].
«وَمَايَنْطِقُ عَنِ الْهَوي إِنْ هُوَإِلاَّ وَحْيٌ يُوحي» النجم/3. [و پيامبر از روي هوي سخن نمي‎گويد، آنچه را كه مي‎گويد نيست مگر وحيي كه به او مي‎رسد].
البته با نظر به دلائل ديگر سه نوع اطاعت (اطاعت خداوندي و اطاعت از پيامبر اكرم و اطاعت از اولي الامر) با يكديگر متفاوت مي‎باشند ـ اطاعت براي خداوند سبحان كه آفرينندة هستي است، اطاعت بنده براي خداي خويش است كه عبارتست از انجام دادن اعمالي مستند به تكاليف الهي كه به وسيلة پيامبران عظام و عقول سليمه و فطرتهاي پاك براي بشر ارائه مي‎شود. اين دستورات بازگو كنندة ارادههاي تشريعي خداوندي است كه عالم مطلق به همة كائنات و اسرار و روابط آنها و داناي مطلق به همة مصالح و مفاسد مادي و معنوي انسانها است، در صورتيكه پيامبر اكرم صليالله عليه و آله و سلم و عقول سليمه و فطرتهاي پاك كه در منابع اسلامي حجت دروني ناميده شدهاند، پيكهاي امين خداوندي هستند و از ذات خود بدان جهت كه مخلوقات او ميباشند، چيزي ندارند مگر با تعليم و تربيت خداوندي كه دربارة پيامبر و ائمة معصومين انجام گرفته است. اين تعليم و تربيت خاص به جهت تأدب به آداب الله و تخلق به اخلاق الله بوده است كه پيامبر و ائمة معصومين عليهمالسلام داشتهاند. يعني آن بزرگواران بجهت زهد حقيقي در مال و منال و مقام و جاه اين دنياي فاني، آن صفا و نورانيت را پيدا كردهاند كه به اذن خداوند متعال ميتوانند با واقعيات و حقائق ارتباط معرفتي برقرار نمايند و اينگونه ارتباط در شهود واقعيات اگرچه مانند ارتباط به وسيلة وحي است ولي وحي بمعناي اصطلاحي آن نيست، به همين جهت است كه اطاعت از سنت پيامبر اكرم و ائمة معصومين عليهمالسلام واجب است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 20
آيةالله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.